Välkommen till FIF – Fitness Idrottsförening!

Fitness Idrottsförening i Jakobstad satsar på redskapsgymnastik för barn och unga. Redskapsgymnastik är en träningsform som aktiverar hela kroppen på ett mångsidigt sätt: den utvecklar koordination, balans, koncentration, smidighet, styrka, snabbhet och uthållighet.

Inom FIF tränar ungefär 250 barn och det viktigaste vi vill förmedla dem är glädjen i att röra på sig och att få träna hela kroppen utgående från deras egna förutsättningar. Hur mycket man tränar varierar stort, allt mellan 1 och 12 timmar i veckan. Av våra medlemmar tränar många barn och unga för att tävla. De tävlar inom Finlands Svenska Gymnastikförbund FSG och SVOLI, Suomen Voimisteluliitto, i tävlingsklasserna B till F .

Vi har också ett samarbete med andra föreningar, tränare och gymnaster. Även gästtränare från Ryssland besöker oss. FIF ordnar också läger och tävlingar för nejdens olika föreningar. Ungdomar ges även möjlighet att utbilda sig till tränare och domare inom redskapsgymnastiken.

Föreningens målsättning är att främja barn och ungas fysiska hälsa på ett lekfullt, mångsidigt och positivt sätt. Genom ett naturligt förhållande till idrott vill vi hjälpa våra unga idrottare att utveckla en god sportsmannaanda, att ta ansvar för andra och sig själva, lära sig ledarskap och nå en sund självkänsla.